« Rujan 2023 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
MOGU, HOĆU, DJELUJEM
TJEDAN MOZGA 13. 3. – 19. 3. 2023.
KAKO SI ?
Kampanja poznata u svijetu BRAIN AWARENESS WEEK provodi se u Republici Hrvatskoj 22. godinu zaredom u mjesecu ožujku pod nazivom „Tjedan mozga“. Cilj je širu javnost upoznati s napretkom i koristima istraživanja mozga. Pod sloganom „ Nije sve tako crno“ započelo je obilježavanje 22. tjedna mozga. Neke od ovogodišnjih i prošlogodišnjih tema su:
Mentalno zdravlje mladih,
Interakcija probavnog i živčanog sustava,
Dječja igra, vrtnja(spin).
U Gimnaziji Metković već deset godina učenici obilježavaju tjedan mozga kroz edukacije, radionice, debate, prezentacije ... čime se aktivno pridružuju ovoj hvale vrijednoj aktivnosti.
Ove godine smo naše aktivnosti usmjerili na pitanje „Kako si ?“
Kada nam je netko zadnji put postavio ovo pitanje? Kako je pitanje bilo izrečeno? Kada smo zadnji put razgovarali o osjećajima?
Učenici su predstavili plakate i prezentacije, a tijekom sata biologije razgovarali smo o utjecaju društvenih mreža, medija, stigmatizaciji, stereotipovima i stvaranju lažne slike stvarnosti. Oživili smo prethodne dvije godine razgovarajući o životu u izolaciji za koji nismo bili spremni. Naša istraživanja pokazala su porast oboljelih od depresije, anksioznosti i probavnih smetnji, jer su crijeva naš drugi mozak.
Ljudi su prilagodljiva bića. U ovom užurbanom vremenu poručili smo svima: Naučite upravljati svojim vremenom i budite usmjereni prema vlasitim ciljevima.
Naučili smo postaviti pitanje „Kako si?“ i saslušati sugovornika.
Budući da smo već podobro u korizmi odlučili smo darovati one koji imaju manje ili nemaju ono što nama ne treba, pa smo se odrekli nekih svojih dragih stvari i darovali ih drugome. Učenici su slikali taj svoj mali dar i napisali zašto su baš to izabrali i za koji ih događaj ta stvar veže ili jednostavno zašto im je bila važna i kako se osjećaju nakon darivanja.
Samoodrživi terarij je mini ekosustav sa ograničenim brojem biljaka i biljenih vrsta. Nema vlastitu ventilaciju, ne smije biti izložen direktnoj sunčevoj svjetlosti i ne treba ga često zalijevati. Nakon što je formiran zaliven i zatvoren postaje mali ekosustav s vlastitom mikroklimom koji ne zahtjeva gotovo nikakvu brigu. Minimalna briga je oko 3-4 puta godišnje ( zalijevanje, uklanjanje otpalih ili oštećenih listova, rezanje preraslih biljaka).
Ako postignemo da terarij ne stvara plijesan i da biljke ne trunu možemo ga održavati više od 20 godina. Čišćenje terarija možemo potaknuti useljavanjem člankonožaca čistača ( skokunaca) koji se hrane otpalim lišćem i plijesni.
Samoodrživi terarij namjenjen je svim ljubiteljima biljaka koji nisu često kod kuće i koji ne mogu voditi pravilnu brigu o biljkama na otvorenom. Dodavanjem različitih dekoracija od drveta ili kamena terariji mogu biti i unikatni poklon.
Cilj našeg rada je ispitati utjecaj eksperimentalnog faktora na stečena znanja učenika u nastavi biologije te njihove sposobnosti u izradi terarija. Ovom zadaćom učenici stječu vještine oblikovanja ekosustava u malom čime razvijaju svoje stvaralačke sposobnosti, kritičko mišljenje o održivom razvoju kao i zanimanje za znanost u STEM području.
Materijal:
Posuda za terarij
Pjesak za drenažu
Humus
Biljke
Izvor svjetla ( umjetno svjetlo)
Škarice za orezivanje biljaka
Troškovnik:
cca 60 E
Vrijeme rada: drugo polugodište šk.g. 2022/23
U drugom izazovu smo iskušali kako je provesti jedan tjedan bez mesa. Prije samog izazova učenici su istražili što kažu istraživanja o štetnom učinku uzgoja i konzumiranja mesa na čovjeka i na okoliš, izradili su u Canvi plakate na tu temu, zatim su proveli izazov, a nakon izazova proveli su anketu o uspješnosti realizacije samog izazova i što je svatko od njih putem izazova naučio. Uz to su izradili kratka videa pripremanja jela bez mesa, te u book creatoru knjigu recepata jela bez mesa. Izazov je bio također izabran u pravo vrijeme jer se radilo o prvom korizmenom tjednu.
Naš prvi izazov dobro ide uz božićnu sezonu, jer se kupuje mnogo darova i upadamo u iskušenje zamatati darove u različite omote.
U razdoblju od 17.12. - 24.12. naši učenici nisu smjeli koristiti plastične vrećice i trebali su podsjetiti svoje roditelje i prijatelje na korištenje platnenih vrećica i prirodnih materijala za zamatanje. Time bi se trebala smanjiti poplava plastičnih vrećica i umjetnih materijala i stvoriti svijest da postoje bolje i jednostavnije alternative.
Uz savladavanje ovog izazova učenici su proveli anketu, istražili štetnost plastike i radili na osvješćivanju svojih suučenika i roditelja.
http://gimnazija-metkovic.skole.hr/?news_hk=1&news_id=828&mshow=1331#mod_news
Projekt „Mogu, hoću, djelujem“ zamišljen je kao niz aktivnosti (projektno istraživanje,
kreativno-edukativne i jezično/literarne i likovne radionice/predavanja, izazovi, pokusi…) koje u
suradnji sa Udrugom prijatelj provode djelatnici i učenici Gimnazije Metković. Svrha projekta je
rad na izvaninstitucionalnom odgoju i obrazovanju. Područje provedbe projekta je Odgoj i
obrazovanje o zdravim načinima života, očuvanju prirode i održivom razvoju. Promatrajući
ponašanje ljudi u svakodnevnom životu uvidjeli smo da postoji nedostatak svijesti i znanja o
zaštiti okoliša i održivom razvoju, kao i nedostatak tradicije i kulture „zdravog i ekološkog
načina života“. Isto tako loše prehrambene navike česte su kod mnogih adolescenata i mogu biti
uzrok mnogim zdravstvenim problemima (prekomjerna tjelesna težina i debljina, kronične
nezarazne bolesti…). Ciljevi ovog projekta su potaknuti učenike/korisnike na razmišljanje o
važnosti očuvanja našeg planeta i odgovornog ponašanja prema zdravlju, ljudima, prirodi i
okolišu, potaknuti učenike da kreativnim izražavanjem prenesu svoje viđenje Globalnih ciljeva
održivog razvoja te doprinijeti stvaranju društva temeljenog na održivome razvoju. Upoznat
ćemo se sa svim UN ciljevima održivosti, a odabrat ćemo za detaljniju obradu 2 važne teme i to:
zdravlje i zdravi stil života te okoliš.
Upis perioda aktivnosti 1000
1.-2. mj. provedbe: radni sastanci, razrada plana, grupiranje, nabava materijala, promocija
2.-3. mj. provedbe: projektno istraživanje (sakupljanje i obrada informacija)
5.-9. mj. provedbe: obrada različitih tema kroz radionice/predavanja: edukativne, literarne,
jezične, likovne (video, fotografija, plakati, prezentacija), kreativne (izazovi, debate, igre)
10.mj. provedbe: evaluacija, pisanje financijskih/opisnih izvješća
Sve navedene aktivnosti imaju za cilj podizanje svijesti o važnosti Globalnih ciljeva održivog
razvoja i ulozi učenika u njihovom postizanju. Kroz različite radionice će se obrađivati teme:
održivi razvoj, očuvanje okoliša, pozitivni i negativni ljudski utjecaji na okoliš, obnovljivi i
neobnovljivi izvori energije, recikliranje i ponovna upotreba proizvoda, prehrambene navike
učenika, usvajanje zdravih prehrambenih navika i uzgoj zdravih namirnica, posljedice nezdrave
prehrane…
Opis problema i potreba
U sustavu školstva prisutan je problem nedostatka edukacije vezane uz pravilan način prehrane i
pravilno zbrinjavanje otpada. Iz navedenog možemo utvrditi da je uistinu nužno započeti s
kvalitetnijim edukacijom učenika prvo o zdravim načinima života što će zasigurno rezultirati
određenim pozitivnim promjenama, a potom o načinima očuvanja okoliša kroz održivi razvoj.
Cilj projekta nije dati popis rješenja, već potaknuti učenike da razmišljaju i diskutiraju o
problemu konzumiranja nezdrave i prekomjerne količine prehrane te stvaranja ogromnih količina
otpada čije nepravilno zbrinjavanje negativno utječe na okoliš. Implementiranjem lekcija učenici
će putem diskusija, radionica, igrica i eksperimenata češće razmišljati o svojim svakodnevnim
aktivnostima kojima mogu doprinijeti očuvanju okoliša. Jedan od načina smanjenja zagađenja
okoliša i njegovog očuvanja je i sam čin održivog načina življenja u našim domovima (pretjerano
puštanje vode u kući, stalno upaljeno svjetlo i uređaji, nerazvrstavanje otpada....). Od učenika se
očekuje da bude aktivan sudionik procesa učenja i poučavanja koji ima ideje, predlaže i smišlja
teme koje ga zanimaju, pronalazi i predlaže idejna rješenja s ciljem održivosti i opće dobrobiti.
Navedeno doprinosi razvoju kreativnosti i usvajanju dodatnih iskustava, znanja i vještina što
nadograđuje znanje redovnog odgojno-obrazovnog sustava.
Ciljevi projekta
Temeljni cilj projekta je povećati mogućnosti djeci i mladima da izvan redovitog odgojno-
obrazovnog sustava kroz organizirane edukativno-kreativne radionice steknu znanja,
kompetencije, vještine te poboljšaju kvalitetu života.
Posebni ciljevi projekta su:
razvijati stavove i kritički promišljati o temama očuvanja okoliša, održivog razvoja i
zdravih stilova života
osvijestiti mogućnost vlastitog doprinosa i razvijanje osobne odgovornosti prema
budućim generacijama
usvajanje, primjena i promocija zdravih stilova života i održivog razvoja u svakodnevnici
promicanje jednakopravnosti i socijalne uključenosti
promocija i razvijanje vrijednosti volonterskog rada u zajednici
aktivno djelovanje u školi i zajednici s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja
primjerenih i inovativnih rješenja i konkretnoga doprinosa zajednici (volonterske akcije)
Opis korisnika
Korisnici su sa šireg područja doline Neretve i obuhvaćaju gradove Metković, Opuzen i Ploče.
Podjednako su zastupljeni muški i ženski spol.
a) izravni korisnici - 60
10 mlađih osoba s invaliditetom s različitim tjelesnim i drugim teškoćama iz naše udruge
50 učenika Gimnazije među kojima su i učenici koji imaju poteškoće u razvoju i učenju
(disleksija, poremećaj komuniciranja, intelektualne teškoće…)
b) neizravni korisnici - 60
5 volontera (pomoći se u promociji projekta i organizaciji projektnih aktivnosti)
roditelji, stručnjaci, profesori, vršnjaci iz škole… koji će svojim sudjelovanjem u
aktivnostima dati podršku razvoju izvaninstitucionalnog odgoja i obrazovanja
lokalna zajednica i šira javnost
Očekivani rezultati
Rezultati se očituju kroz sljedeće stavke:
ukupno sudjelovalo 120 korisnika (60 izravnih i 60 neizravnih)
ukupno sudjelovalo 60 učenika među kojima je 5 s određenim poteškoćama
ukupno održano 20 različitih radionica (edukativnih, kreativnih, likovnih, literarnih,
jezičnih…) s temama zdravog načina života i očuvanje okoliša kroz održivi razvoj
održane debate/izazovi u kojima se traže rješenja za postojeću problematiku
ukupno obilježeno 5 važnih datuma vezanih za projektne aktivnosti (Dan planeta Zemlje,
Svjetski dan zaštite okoliša, Svjetski dan zdravlja…)
ukupno provedene 3 volonterske akcije (čišćenje okoliša, prikupljanje i recikliranje
proizvoda, skupljanje čepova za oboljele od leukemije i limfoma)